Foto: Fernando Ugarte
Du er her: Hovedside - Nyheter
Det nye konserthuset i DR-byen
Spennende og intense dager i DR-byen

Sangeren og kordirigenten Hege Monica Eskedal valgte København og Danmarks Radio for sitt prosjekt. Hun har hospitert hos radioens profesjonelle kor. Reisen inngikk i Reis & Ryk Kultur som Kultursamarbeidet i Vesterålen gjennomfører sammen med Apriori Utvikling. 27 deltakere er ute på vingene i Europa og hospiterer ved kulturbedrifter eller kulturinstitusjoner.


11.4.2013 - EMB


Hege Monica har sendt oss dette reisebrevet:
 
  Hege Monica overrekker Oxem
/Saabye Christens bok Vesterålen - Livet, lyset, landskapret til produsenten for DR VokalEnsemblet og DR KoncertKoret; Ivar Munk. Foto: HME
Det har vært noen spennende og opplevelsesrik dager siden jeg ankom DR-Byen og korene til Danmarks Radio rett etter påske.

Produsenten for DR VokalEnsemblet, Ivar Munk, ønsket meg velkommen til sin avdeling med en rask omvisning i den delen av det store bygningskomplekset til Danmark Radio hvor musikkavdelingene holder til. Ivar Munk fortalte litt om organiseringen av hele DR Musikk. Det omfatter tre orkestre, to profesjonelle kor og fire barne-/ungdomskor. I løpet av tiden jeg har vært her har jeg opplevd alle de seks korene, samt vært på prøver med DR SymfoniOrkestret og DR UnderholdningsOrkestret.

DR-Koncerthuset
Koncerthuset inneholder en stor konsertsal, Studie 1, som har plass til ca 1800 publikummere samt tre studier nede i underetasjen. Fargene i hovedsalen er for øvrig inspirert av fargene i Edvard Munchs Skriket., og er veldig lik konserthuset i Berlin, Der Philharmonie, med sitteplasser rundt hele scenen.

 
  Hege Monica fikk øverrom mede eget skilt! Foto: HME
Studie 2 har samme scene som den store salen og plass til 540 publikummere. Studie 4 er tilpasset kor og akustisk musikk, og er innredet med fleksible scenemoduler. Studie 3 er en mindre black box tilpasset elektrisk musikk. I tillegg finnes det et utall solistgarderober og øvingsrom m.m. Et av rommene får jeg bruke som øvingsrom så lenge jeg er her. Eget adgangskort har jeg også fått, slik at jeg kan komme meg inn i bygget utenom åpningstidene i resepsjonen.

Byggget inneholder også administrasjon og lyd-, lys- og sceneproduksjonsavdelingene. På gateplan ligger kantinen som brukes av alle ansatte i Danmarks radio. Sunn middag til 30 kroner er uvant for nordmenn, men det får man altså her. Gratis kaffe, te og vann med og uten kullsyre finnes på baser rundt om i hele bygningskomplekset. Det er for øvrig rundt 3000 mennesker som har fast jobb her i tillegg til alle frilanserne.

DR Korskolen
Korskolen består av DR SpireKoret med sangere fra 6-8 år, DR BørneKoret med sangere fra 8-12 år, DR JuniorKoret med sangere 13-15 og DR PigeKoret med sangere fra 16-21 år. De tre yngste korene ledes av Susanne Wendt som også er produsent for disse korene. Hun er en utrolig dyktig pedagog med stort engasjement og mye kunnskap innabords. Jeg fikk oppleve arbeidet hennes med de aller yngste og juniorene, og fikk et innblikk i hva det er mulig å oppnå når man jobber så målrettet og godt som Susanne gjør. Barnekoret har vært med på Peer Gynt-prøvene, så de har jeg for så vidt også fulgt litt.

Elitekor
DR PigeKoret er elitekoret i korskolen. De har opp til 60 opptredener i året, og er et meget godt etablert kor gjennom flere tiår. Man merker godt at dette er ungdommer som har en grunndisiplin og kunnskap, både teoretisk og praktisk, som gjør at de kan synge meget avansert korrepertoar. De har en kjempeflott ren og klar klang, Å overvære prøvene med dette koret var veldig spennende også. Anne Karine Prip, som er produsent for dette koret, ga meg et par oppgaver i forbindelse med vårkonserten som de skal ha i begynnelsen av juni. Blant annet skal de samarbeide med joikeren og musikeren Frode Fjellheim som vi for ikke så lenge siden har hatt besøk av på Sortland. I tillegg har jeg hjulpet til med å finne norsk folkemusikk for jente-/barnekor som kan passe inn på konserten.

DR VokalEnsemblet og DR KoncertKoret
Disse to korene er helprofesjonelle kor. De 18 sangerne i vokalensemblet er ansatt på heltid, mens konsertkoret som består av ca 75 sangere er ansatt i rundt 20% stilling. Begge korene har jobbet med hovedverket den første uken; uroppførelsen av Requiem av John Frandsen for fire solister, kor, pigekor og symfoniorkester. I den andre uken har de jobbet med scenemusikken til Peer Gynt. Her var også barnekoret med.

Requiem
Når jeg ankom holdt korene på med de siste korprøvene på Requiem. Kormesteren, tyske Florian Helgath er syngemester (kormester) og jobbet med innstuderingen av verket. Musikken er komplisert, med store vokale utfordringer samt tonale og rytmiske elementer som er ganske krevende. Å følge separatprøvene med Florian og koret var lærerikt. Han er veldig tydelig og jobber effektivt med koret.

På tuttiprøvene onsdag og torsdag, var det Henrik Vagn Christensen som dirigerte. Han var dirigent for uroppførelsen. En rutinert dirigent, trygg og sikker. Komponisten, John Frandsen var også tilstede på disse prøvene i tillegg til syngemesteren, Florian Helgath. Verket er for øvrig tilegnet ofrene for massakren på Utøya. Det gjorde selvfølgelig ekstra inntrykk for en nordmann å oppleve musikken når verket var tenkt i denne konteksten.

I tillegg til å ha fulgt alle prøvene på Requiem, hadde VokalEnsemblet og KoncertKoret også prøver på scenemusikken til Peer Gynt som de skulle fremføre uken etter. Den unge kor-/orkesterdirigenten Martin Nagashima Toft ledet disse prøvene. Han er assisterende syngemester, og en meget dyktig kordirigent.

Peer Gynt
Uken etter startet også orkesterprøvene på Grieg, og det ble en helt spesiell opplevelse. Dirigenten, Kristjan Järvi (for øvrig sønn av dirigenten Neemi Järvi), viste seg å være en eminent Peer Gynt-fortolker. Han har hatt noen fantastiske prøver som har lært meg utrolig mye om energibruk, klarhet og fortolkning. Spennende!

Kærestekonsert
Ellers har jeg truffet en bekjent som har vikariert i DR UnderholdningsOrkestret denne uken, og fikk derfor også overvært to av prøvene deres på Kærestekonserten; en romantisk aften med spenn fra barokk til jazz og musicals. Hovedsolistene her var norske Tuva Semmingsen – en fantastisk flott mezzosopran - og hennes barytonektefelle Joachim Knop. Han fylte for øvrig rollen som Peer Gynt uken etter. Da med norske Ann-Helen Moen som Solveig. For øvrig kan jeg nevne at bassolisten på Frandsens Requiem var norske Halvor F. Melien. Artig at så mange norske sangere hevder seg I København.

Herreavdelingen og mye annet
Jeg har også fulgt prøvene på Herreavdelingen, et konsertprosjekt med kun menn for menn. Et program hvor de 10 mennene i VokalEnsemblet og pianisten Søren Rastogi gjør musikk for mannskor samt ensemble- og solostoff. Visstnok skal også en av damen i VokalEnsemblet også få delta…

Ellers har jeg fått med meg konserter utenom også; en fantastisk jazzkonsert med den beste gitaristen jeg noensinne har hørt live; brasilianske Diego Figueiredo. Han hadde med seg den franske sangeren Cyrille Aimée. Å oppleve henne i et makalaust samspill med Figueiredo med en scat-teknikk som overgår det meste jeg har hørt, var stort.

Vokalkvartetten Theatre of Voices var også en stor opplevelse. De presenterte musikk som spente fra Hildegard von Bingen til en uroppførelse av russiske Galina Grigorjeva. Grammynominerte og nominert til Nordisk Råds Musikkpris.

En tur på operaen hører også med; Gianni Schicchi og Soeur Angelica er ikke å kimse av.
Og en lørdag som starter med 2 ½ time med ballett, rettere sagt New York City Ballet, vel…..

Ryk og reishilsen fra
Hege Monica Eskedal
 
Søk: Søk kun i overskrift

 
 
 
Søk:
Søk kun i overskrift


 
 
Postboks 243, Kjøpmannsgt. 2, 8401 Sortland, Telefon 76 11 15 00
Headerfoto: Fernando Ugarte • 2002-2019 © Systems by NorNet.no